Bahasaku, Bahasamu jua

Jumaat, 18 Julai 2008

Apakah yang akan terlintas di minda kamu jikalau saya berkata CONGKAK?
Pasti yang difikirkan di minda kamu tentang telemovie CONGKAK yang sudah disiarkan di pawagam di Singapura. Saya ingin sangat menontonnya tetapi saya takut saya tidak boleh tidur pada waktu malam setelah menonton cerita itu.

Cerita ini mengenai pantang-larang bermain congkak. Antaranya ialah kita dilarang bermain congkak pada waktu malam. Apakah sebabnya?Entahlah yer?
Apa itu congkak?
Bagaimana pula cara memainnya?
Menurut lelaman Wikipedia, congkak itu merupakan sebuah permainan tradisional sebagai permainan dalaman atau dalam pertandingan. Ia dipercayai berasal daripada benua Afrika atau Arab.
Dalam permainan ini, terdapat dua sudut di papan itu yang dipanggil 'rumah'. Pemain harus meletakkan seberapa banyak buah di dalam 'rumah' mereka. Sesiapa yang berhenti di lubang yang kosong digelarkan mati sehingga pelawannya mati juga. Setelah itu, baru pemain akan mulakan semulanya .


ini sahaja yang saya tahu dan dapat ceritakan..Bercakap tentang congkak sudah menyeramkan.
Apatah lagi kalau menonton ceritanya.AHH!
syazwani;)

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama