Bahasaku, Bahasamu jua

Sabtu, 19 Julai 2008

CAPTEH

Hello sekali lagi.
Apa khabar semua? Harap semua baik.
Pernahkah kamu bermain dengan Capteh? Saya teringat akan sebuah peristiwa semasa saya masih darjah 4. Pada waktu latihan jasmani, kami dikehendaki berlawan antara kumpulan dengan bermain beberapa macam permainan. Setiap orang dalam sebuah kumpulan dikehendaki bermain permainan yang berlainan antara satu sama lain. Sewaktu giliran saya, saya terperanjat kerana saya mesti bermain capteh! Saya tidak tahu bagaimana hendak menendang capteh itu ke atas. Kelihatan senang tetapi sukar jikalau bermain dengannya. Pelik(:
Capteh juga dikenali sebagai TITING BULU AYAM. Mungkin kerana ia diperbuat oleh bulu ayam.hehe.
Permainan ini amat digemari oleh lelaki sementara batu seremban digemari oleh perempuan. Dengan nyata, lelaki lebih suka permainan-permainan yang lasak sementara perempuan lebih suka yang lembut.
Pulang kepada capteh. Senang tahu untuk membuat capteh? Yang diperlukan hanya empat hingga lima bulu ayam, getah dan paku. Ikatkan bulu-bulu ayam itu dengan getah, kemudiannya cantumkan dua keping getah berbentuk bulat kepada bulu ayam. Setelah itu, ketukkan satu paku di bawah dan ikatakan bulu ayam ke paku itu.
Tujuan permainan ini ialah untuk menendang captehnya ke udara selama lama yang mungkin kamu dapat. Jikalau pemain gagal untuk menendang capteh itu sebelum ia sentuh tanah dibawahnya, pemain mesti berikan capteh itu kepada pemain seterusnya. Pemain-pemain boleh teruskan seberapa banyak kali. Mungkin dari waktu pagi hingga malam..tiada larangannya. Bermain dengan capteh juga dapat menyihatkan badan tahu!

okaylahh..saya nak cari capteh sayalah..saya tidak tahu di mana saya telah letakkannya.
Sepatutnya, permainan sebegini harus dihargai..Saya silap.hehe(:

Syazwani

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama