Bahasaku, Bahasamu jua

Isnin, 21 Julai 2008

wow! WAU!

(Gambar diambil daripada lelaman http://home.nordnet.fr/~amoreaux/cv/image/waubu2.jpg)

Saya teringat akan permainan tradisional ini apabila rakan karib baik saya tiba-tiba memekik WOW di telinga saya. Mesti kamu dapat tangkap apa yang saya maksudkan, ya?
Kalau tidak tahu, sebenarnya, saya akan membincangkan tentang wau yang juga dikenali sebagai layang-layang di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung di Malaysia. Wau mempunyai pelbagai jenis. Antaranya ialah wau burung, wau pari, wau barat dan wau bulan. Menurut www.malaysiana.pnm.my dan dokumentari-dokumentari di TV Malaysia, Kelantan dan Terengganu masih mengekalkan tradisi membuat wau yang cantik dan untuk memainnya.
Biasanya, wau dimain oleh dua orang: satu memegang wau dan yang lagi satu dipanggil juru anjung yang bertugas untuk memegang tali. Apabila angin bertiup, tali akan ditarik melawan arus angin dengan menhulur dan menarik talinya hingga wau tersebut tinggi di udara.
Walaupun wau masih mendapat perhatian daripada kalangan masyarakat Melayu, layang-layang juga apa kurangnya bukan?
Daripada maklumat-maklumat yang telah saya kumpul, saya perhatikan bahawa permainan-permainan tradisional sudah diubah sedikit supaya dapat menyesuaikan tradisi zaman sekarang.Pada pendapat saya, perbuatan ini bagus walaupun manusia-manusia telah mengubahnya, mereka masih menyimpan sedikit daripada asalnya. Ini mungkin kerana mereka mahu memberitahu kita tentang sejarah permainan itu dan di mana mereka berasal.


Syazwani

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama