Bahasaku, Bahasamu jua

Sabtu, 26 Julai 2008

Tarik upih

(DIambil daripada lelaman www.mzm.sabah.gov.my/.../Gambar/tariku1.jpg)

Tempoh hari, Cikgu memberi saya dan rakan-rakan sebuah CD permainan bahasa. Kami ke topik 'ditelan zaman'. Dalam aktiviti itu , dipamerkan beberapa permainan tradisional.. Saat itulah saya terimbas akan satu cerita lama sewaktu- saya masih kecil lagi..Pernahkah anda menonton cerita Cok Cok Kendung? Itulah cerita yang paling saya gemari pada waktu itu. Malangnya, cerita itu sudah tidak ditunjukkan di televisyen lagi.
Saya teringat akan sebuah episod di mana mereka bermain TARIK UPIH. Gelagat mereka yang kelakar membuat saya ketawa terbahak-bahak.
Saya ingin sangat mencuba permainan itu.. Jarang sungguh untuk melihat warga-warga kita bermain tarik upih di sini ya..Maklumlah, kita tinggal di kawasan rumah-rumah pangsa bukan seperti di Malaysia di mana masih ada kawasan perkampungan. Jikalau saya tinggal di rumah Kampung bukankah bagus?
bolehlah juga menanam sifat bergotong-royong sekaligus...

Tarik upih dimain dengan seorang duduk di daun-daun pokok upih sementara yang seorang lagi menarik seluruh dahannya. Sesiapa yang menarik daun hingga ke garisan penamat dahulu menang!

Andaikah hebatnya jikalau saya dapat memainnya.?


Syazwani

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama